Småskala kalkbrenning. Geologisk mangfold i kulturminnevernets tjeneste

Figur 1: Den vanligste formen for tradisjonelle, vedfyrte kalkovner i Europa: En steinbygd, sylindrisk ovn med buet fyråpning, delvis gravd inn i en bakke for å holde godt på varmen og for å lette tilgangen til ovnstoppen. Ovnstypen er beregnet på periodisk brenning, dvs. nedkjøling og uttak av brent kalk før ny fylling og brenning. Her fra Hinterbrühl i Østerrike. Maleri av Ferdinand Georg Waldmüller 1845. Kilde: Wikimedia Commons (public domain).

Slik bygger vi småskala kalkovner – etter den vanligste formen for tradisjonelle, vedfyrte kalkovner i Europa: En steinbygd, sylindrisk ovn med buet fyråpning, delvis gravd inn i en bakke for å holde godt på varmen og for å lette tilgangen til ovnstoppen. Ovnstypen er beregnet på periodisk brenning, dvs. nedkjøling og uttak av brent kalk før ny fylling og brenning. Her fra Hinterbrühl i Østerrike. Maleri av Ferdinand Georg Waldmüller 1845. Kilde: Wikimedia Commons (public domain).

Sammen med Tore Granmo og Terje Berner har jeg en tid prøvd å sammenstille våre erfaringer med småskala kalkbrenning, nesten 50 i tallet. Nå er artikkelen publisert i Fortidsminneforeningens årbok for 2023. Vi tar for oss trekk av kalkhistorien siden middelalderen og understreker at en i dag ikke får tak i bygningskalker som en gang var vanlige i Norge. Det ble «i gamle dager» brent i hundrevis av ovner, som ga ulik kalk avhengig av råstoffene i den mangfoldige geologien. Siden de gamle kalktradisjonene er brutt, er arbeidet med småskala brenning et bidrag til gjenoppliving av håndverket. Under er utdrag og bilder fra artikkelen og link til PDF.

«Kalkrenessansen» i Norge

I Fortidsminneforeningens årbok for 1997 skrev Britt-Alise Hjelmeland artikkelen «Mur til besvær». Her viser hun vanskelighetene med å skaffe god kalk til restaurering av stein- og murbygninger. Hun rapporterer også fra de første forsøkene med småskala kalkbrenning for å lage bygningskalk «som i gamle dager».

26 år senere er vanskene der fortsatt, men forståelsen for eldre kalk og mørtler har økt betraktelig, blant annet gjennom et stort antall småskala brenninger. I tillegg til historisk bakgrunn, setter denne artikkelen søkelys på hva artikkelforfatterne og deler av fagmiljøet har lært av kalkbrenning på Vestlandet, i Mjøsområdet og på Sørlandet. Sentralt står betydningen av ulike råstoffer – det geologiske mangfoldet – for tilvirkning av kalk og mørtler på «gamlemåten». Ikke minst er det skiller mellom helt rene råstoffer og råstoffer med varierende grad av urenheter. Det vanligste i Norge var fra middelalderen av lett urene kalksteiner og marmorer som ga mørtel med meget svake, såkalte hydrauliske egenskaper.

Her er bildene fra artikkelen:

Kalkbrenner- og murerhåndverket

Vi har i artikkelen vist at det er store variasjoner i kalkene som er benyttet i Norge i eldre tider – en variasjon som gjenspeiler det geologiske mangfoldet. Men vi ser også at kalk av ulik opprinnelse kan gi ganske like kalkmørtler. Fremfor alt begynner vi å forstå egenskapene til de sub-hydrauliske og svakt hydrauliske kalkene som var vanlige i eldre tider – og at man kan få god kalk av akkurat det samme råmaterialet som i dag brukes til sementproduksjon. Forskjellen mellom god kalk og, for en gammel bygning, helt ubrukelig sement ligger i brenntemperatur og produksjonsforløp, og naturligvis at man i dagens sementproduksjon bruker et vell av tilsatsstoffer.

Temperaturen er viktig for å fremstille gode kalker av råstoffer som ikke er helt rene. Går temperaturen mye over 1000 grader, så får en gjerne litt mer og sterkere hydrauliske komponenter og litt mindre reaktive kalker, dvs. kalker som ikke alltid er så lette å leske. På den annen side var det i eldre tider svært vanskelig å opprettholde jevn temperatur i de enkle ovnene eller milene, noe vi naturlig nok også har erfart. Derfor finner vi ofte gamle mørtler med ubrente korn side om side med sintrede bestanddeler, eller sågar slagg, som vitner om en temperaturvariasjon fra kanskje 700 til langt over 1100 grader – og at sorteringen etter brenning noen ganger ikke var spesielt god.

Skal en få til jevne temperaturer og god kalk, viser all erfaring med underfyrte sylinderovner at det å brenne kalk er et arbeidsintensivt, spesialisert håndverk, der mange enkeltprosesser må klaffe om resultatet skal bli bra. En god ovn skal bygges, brennhvelv settes opp før hver brenning, ovnen fylles med kvalitetssikret og sortert råstoff og selve brenningen utføres etter alle kunstens regler. Dessuten skal det skaffes mye og god ved og et team som holder ut de intensive fyringsvaktene i 3-4 døgn. Så kan man hvile mens ovnen kjøles ned, før flere tonn med brent kalk skal tas ut, knakkes opp, sorteres og pakkes forsvarlig i tette tønner for transport til restaureringsjobber. Det er mye arbeid på «middelaldervis», men i dag faktisk den enkleste måten å skaffe seg akkurat den kvalitetssikrede bygningskalken en ønsker seg til en restaurering.

Man kan ikke få alt dette ordentlig på stell uten mengdetrening, det vil si erfaring. Det er det samme med lesking/blanding for å lage gode mørtler av den brente kalken. En murer trenger trening for å kunne håndtere «gammeldagse», brente kalker av ulikt slag, finne den greieste sanden, gjerne mye grovere enn det som er vanlig i dag, få til intensiv mørtellesking, fiske ut halvbrente eller urene fragmenter – og ikke minst ha håndlaget på plass når det skal spekkes, kastes på og skures. Dette er ikke det samme som å bruke ferdigmørtler fra sekk, men når en har øvd seg, så er det heller ikke særlig mer arbeidskrevende. Om en så holder seg til å mure kun i kalksesongen (mai-august), ser til at ferske arbeider beskyttes for vind, sol og regn og ettervanner med vett og forstand, får en gjerne gode resultater.

Det blir ikke godt arbeid uten en god murer, det blir heller ikke god kalk uten en god kalkbrenner. Men er dette på plass, så er det gode muligheter for å oppnå et fint og holdbart resultat som er lett å vedlikeholde. Da kan en være glad over å ha bidratt til å forstå og videreføre noen av de eldste og viktigste gamle håndverkene vi kjenner til.

Om du ønsker å lese hele artikkelen: Kjøp årboka! (eller last ned en PDF).

Takk til Fortidsminneforeningen, Riksantikvaren og andre institusjoner som har støttet arbeidet vårt med småskala kalkbrenning. Særlig takk til Moster Amfi, Bent Morten Steinsland (Mosterhamn) og Anders Oppegaard (Tvedestrand). Fremfor alt takk til flere titalls kolleger og frivillige som gjennom årene har hjulpet til med ovnsbygging, brenning og muring.

 

About Per Storemyr

I work with the archaeology of old stone quarries, monuments and rock art. And try to figure out how they can be preserved. For us - and those after us. For the joy of old stone!
This entry was posted in lime burning, Monument conservation, New publications, Norway and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Småskala kalkbrenning. Geologisk mangfold i kulturminnevernets tjeneste

  1. Pingback: Tradisjonell kalkbrenning i små, vedfyrte ovner. Erfaringer fra 6 brenninger i Tvedestrand | Per Storemyr Archaeology & Conservation

  2. Pingback: Middelalderkirker i stein: Hva mikroskopanalyse av kalkmørtler kan fortelle om historie, skader og mørtelvalg for restaurering | Per Storemyr Archaeology & Conservation

  3. Pingback: Norwegian medieval lime mortars under the microscope | Per Storemyr Archaeology & Conservation

  4. Terje Berner says:

    Så fin artiklen ble Per! Jeg har mottatt årboka også! Hilsen Terje

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.